کد خبر : ۲۲۱۲۷۴ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۰۶/۱۷ ساعت ۱۲:۵۸

رئیس نهضت سواد آموزی دزفول:
پنج درصد جمعیت 10 تا 49 ساله دزفول بیسواد هستند/ تداوم طرح های سواد آموزی

رئیس اداره سوادآموزی دزفول گفت: تعداد پنج هزار نفر یعنی حدود پنج درصد کل جمعیت دزفول در گروه سنی 10 تا 49 سال بی سواد هستند که از این تعداد 2 هزار و 400 نفر زن و سایرین مرد هستند.

 پنج درصد جمعیت 10 تا 49 ساله دزفول بیسواد هستند/ تداوم طرح های سواد آموزی

به گزارش خبرنگار شبکه خبری دز(دز ان ان)، علیرضا شیرین صحرایی شامگاه سشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت 17 شهریور سالروز جهانی مبارزه با بی سوادی که در محل اداره سواد آموزی دزفول برگزار شد، اظهار کرد: بیش از 51 سال از سالگرد تاسیس سازمان یونسکو میگذرد و در این مدت در حوزه سوادآموزی تلاش های بسیاری در سطح کشور و جهان شده است.

وی افزود: چون ضرورت پرداختن به مقوله سواد آموزی برای افراد بزرگسال از اهمیت ویژه ای برخوردار است، سازمان های جهانی و بویژه سازمان یونسکو از سال 2006 به بعد هرسال در این مناسبت و در این ایام یک شعار را به عنوان هدف اصلی همان سال برای سواد آموزی در تمام جهان مطرح می کند.

رئیس نهضت سواد آموزی دزفول عنوان کرد: این ضرورت به دلیل این است که کشورهایی که خصوصا در بحث کم سوادی یا بیسوادی جمعيت بیشتری را برخوردار هستند، برنامه ریزی مدون تری داشته باشند. همینکه بزرگسالان و افرادی که نیازمند بحث یادگیری و سواد آموزی هستند به چالش سواد آموزی وارد شوند تا بتوانند خودرا در این مقوله آموزش سازمان یافته تر ببینند و به عبارتی این روز جهانی در اصل نهادی از اهتمام جهانی برای حفظ و ارتقای زندگی انسانی است.

شیرین صحرایی درادامه گفت: در سرشماری سال 90 تعداد 24 هزار و 133 نفر در شهرستان دزفول اعلام بی سوادی کردند که از این تعداد 53 درصد مرد و بقیه زن بودند.

استقبال بانوان دزفولی از سواد آموزی
وی افزود: حدود 10 هزار نفر از این تعداد بر خلاف اعلام بی سوادی دارای مدارک تحصیلی تا مقطع ابتدایی بودند و عده ای نیز ساکن دزفول نبودند.

رئیس نهضت سوادآموزی دزفول ادامه داد: در مدت پنج سال اخیر حدود سه هزار نفر تحت آموزش های سوادآموزی قرار گرفتند و مدرک سوادآموزی کسب کردند که در این خصوص استقبال بانوان بیشتر بوده است.

شیرین صحرایی یادآور شد : به دليل مشغله کاری آقایان، استقبال از سوادآموزی در آنها کمتر از بانوان است و بانوان بیشتر به سوی سوی کسب سواد گام بر می دارند.

وی بیان کرد: با کسر افراد آموزش دیده در مدت های گذشته، در حال حاضر حدود پنج هزار نفر یعنی حدود پنج درصد کل جمعیت دزفول در گروه سنی 10 تا 49 سال بی سواد هستند که از این تعداد 2 هزار و 400 نفر زن و سایرین مرد هستند.

اجرای طرح سواد آموزی والدین
رئیس نهضت سواد آموزی دزفول با بیان اینکه با اجرای طرح باسوادی والدین بی سواد و کم سواد دانش آموزان در سال گذشته بیش از 500 نفر از اولیای دانش آموزان تحت پوشش آموزش سوادآموزی قرار گرفتند، افزود: امسال نیز این برنامه باجدیت بیشتری تداوم خواهد یافت و هنگام ثبت نام دانش آموزان در مدارس ابتدا مدارک تحصیلی والدین آنها اخذ می شود تا آمار دقیقی از تعداد بی سوادان جهت شناسایی و پیگیری سوادآموزی آنها به دست آید که در این خصوص افراد زیر 20 سال در اولویت هستند.

شیرین صحرایی ادامه داد: سوادآموزی افراد معلول، افرادی که توانایی جسمی ندارند و افراد بدسرپرست و بی سرپرست نیز از اولویت های سواداموزی دزفول است که در این خصوص با کمک کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی در حال شناسایی این افراد هستیم و مقرر شده ارائه هرگونه از سوی این 2 نهاد با بررسی وضعیت بی سوادی مددجویان انجام شود.

آموزش زندانیان ندامتگاه دزفول
وی با تاکید براینکه آموزش زندانیان بی سواد و کم سواد ندامتگاه دزفول نیز از برنامه های نهضت سواد آموزی شهرستان دزفول است، گفت: سال گذشته چهار کلاس سواد آموزی برای سوادآموزان زندان دزفول برگزار شد و امسال نیز 2 کلاس دیگر در حال برگزاری است.

رئیس نهضت سواد آموزی شهرستان دزفول با بیان اینکه تعداد 50 نفر از زندانیان دزفول واجد شرایط سوادآموزی هستند، گفت: امسال برای باسوادی آنها طرح "بند من ،کلاس من" در دزفول اجرا خواهد شد و مرکز یادگیری محلی دائمی در ندامتگاه دزفول راه اندازی خواهد شد تا مهارت های زندگی ، شغلی ،حقوق شهروندی و آموزشی به آنها آموزش داده شود.

سهيميه 2 هزار و 100 نفری دزفول
شیرین صحرایی سهمیه سال جاری دزفول برای سوادآموزی را 2 هزار و 100 نفر عنوان کرد و افزود: از این تعداد هزار و 100 نفر مربوط به دوره سواد آموزی هستند و تاکنون با گذشت کمتر از شش ماه از سال 240 نفر تحت پوشش سوادآموزی قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه برای دوره انتقال باسوادی 700 نفر در دزفول در سال جاری تعیین شده بودند که تاکنون 540 نفر تحت پوشش قرار گرفته اند، اضافه کرد: در دوره تحکیم نیز از 300 نفر تعیین شده برای دزفول تاکنون 40 نفر تحت آموزش و پوشش سواد آموزی قرار گرفتند.

رئیس نهضت سواد آموزی دزفول در خصوص محدودیت های امر سوادآموزی در سال جاری در دزفول نيز گفت: نبود منابع مالی و محدودیت زمانی از دلایل تحقق نیافتن سهمیه سواد آموزی در دزفول است چون افرادی که باید تحت پوشش قرار گیرند باید هفت ماه مشغول تحصیل شوند و از آنجا که برخی عشایر چند ماه خارج از شهرستان هستند بنابراین از تحصیل مستمر دور می مانند که در این خصوص سازمان های مردم نهاد می توانند یاریگر نهضت سواد آموزی باشند.

لزوم همکاری شهرداری و مجامع صنفی
شیرین صحرایی، همکاری و مشارکت شهرداری ها و مجامع صنفی در سواد آموزی را موثر دانست و گفت: این نهادها براساس قانون کارآفرین باید نسبت به استخدام افراد باسواد اقدام کنند و در صورتی که افراد بی سواد و کم سواد را به کار گرفته باشند ملزم به آموزش آنها هستند که در این خصوص کارفرمایان و مجامع صنفی باید ورود کنند.

وجود 300 آموزگار سواد آموزی در دزفول
وی با بیان اینکه 300 نفر آموزشگر سوادآموزی در بخش غیر دولتی دزفول فعالیت دارند که در 2 مرحله 200 نفر از آنها تحت آموزش های سوادآموزی قرار گرفته اند تا کیفیت آموزشی آنها در این شهرستان ارتقا یابد، توضیح داد: به دلیل ضرورت و استقبال از سواد آموزی کلاس های سوادآموزی در کوی مدرس دزفول بیشتر از دیگر مناطق شهری و حاشیه ای هستند به گونه ای که حدود 50 درصد فعالیت سوادآموزی در این منطقه متمرکز شده و پس از آن در زیباشهر ، انجیرک ، شهرک زراعی و خوزینه باقر بیش از سایر مناطق نیاز به فعالیت آموزشی است.

رئیس نهضت سواد آموزی دزفول همچنین در خصوص ادغام آموزش و پرورش و نهضت سواد آموزی نیز توضیح داد: از سال 90 با هدف استفاده از ظرفیت های آموزش و پرورش در راستای ریشه کنی بی سوادی این 2 نهاد ادغام شدند که با این امر در مناطق شهری، روستایی و عشایری از ظرفیت مدارس برای سوادآموزی نیز استفاده شد و زیرساخت های لازم فراهم شد.

شیرین صحرایی با بیان اینکه در برخی مدارس 2 نوبته بودن مدارس و حجم بالای کاری مدیران مدارس امکان استفاده از این فضاهای آموزشی را از نهضت سوادآموزی گرفته است، ادامه داد: بنابراین این کار به بخش خصوصی واگذار شده که این امر نیروی انسانی بیشتری را طلب کرد.

وی عنوان کرد:اولویت سوادآموزی با افراد بین سنین 10 تا 49سال به عنوان گروه مولد است اما محدودیتی برای آموزش دیگر سنین وجود ندارد ضمن اینکه در صورت قبولی یک فرد در دوره سوادآموزی که توسط خود یا خانواده آموزش دیده هفت میلیون و 650 هزار ریال به عنوان پاداش به وی پرداخت می شود.

شیرین صحرایی گفت:در صورت قبولی فردی که بی سواد است و توسط هم محله ای خود آموزش دیده است نیز علاوه بر پرداخت هفت هزارو 650 هزار ریال به فرد آموزش دهنده ، مبلغ یک میلیون و 350 هزار ریال نیز به فرد بی سواد پرداخت می شود ضمن اینکه در صورتی که فردی در دوره انتقال قبول شود در ازای آموزش هر فرد به آموزش دهنده هشت میلیون و 200 هزار ریال پرداخت می شود.

وی در ادامه از برگزاری مسابقه خانواده سلامت بین سواد آموزان دوره انتقال و خانواده های آنها در 17 شهریور ماه روز جهانی سواد آموزی در دزفول خبر داد.

رئیس اداره سواد آموزی دزفول در پایان اظهار کرد: به مناسبت 17 شهریور سالروز جهانی مبارزه با بیسوادی، نمایشگاهی از کتب ساده نویسی شده سازمان نهضت سوادآموزی ویژه نوسوادان بزرگسال در سالن ورودی مدیریت آموزش و پرورش دزفول و سالن ورودی شهدای معلم و دانش آموز(اداره سوادآموزی) این شهرستان جهت بازدید علاقمندان دایر شده است.

برچسب ها: علیرضا شیرین صحرایی رئیس نهضت سواد آموزی دزفول